Elsö Magyar Breakdance Lexikon
A Break története A Break zenéje Breakdance Magyar csapatok
 
A Breakdance
története
Kislexikon
A '70-es évek
A '80-As évek
'90-től
napjainkig
A Breakdance
zenéje
A Breakdance
tánc elemei
Breakdance
Táncosok
Breakdance
oktatás
Boombox
Kapcsolat
Linkpartnerek
Impresszum

:: A Break története :: A nyolcvanas évek

A Break története

A nyolcvanas évek - a Breakdance virágzása és hanyatlása


Rock Steady Crew

A nyolcvanas évek kétségtelen legsikeresebb Break formációja a Rock Steady Crew. A csapat tagjai rendkívül tehetséges fiatalokból álló csapat, amely meghódította a világot. Két fiatal Breaktáncos Jimmy D. és Jojo alkotta a csapatot, amelyhez 1979-ben csatlakozott Crazy Legs és Lenny Len. Nem kevés vita közben az eredetileg Bronx-i csapat kettévált és Crazy Legs létrehozta a Rock Steady Crew Manhatten-i csapatát. Ez a csapat reformálta meg végül is a New York-ban Breakdance táncot.
1981-ben lehetőséget kaptak a Lincoln Center ünnepi programjában fellépni, amelyet a TV is közvetített és az összes nagy újság tudósított róla. Ez hatalmas lökést adott a csapat népszerüségének. Egyszeriben ismertek lettek országszerte. A legnagyobb ellenfeleik a New York City Breakers és a Dynamic Rockers. A Break csatákról később filmek is készülnek 'Beat Street' és 'Stye Wars' címmel.
Africa Bambaataa pártfogásával hamarosan a legjobb klubokban lépnek fel, a csapat 1982-ben a Zulu Nation tagja lesz. A Mudd Club, a Ritz és más nagynevű New York-i klubok is műsorukra tűzik a csapat show-ját. A Rock Steady Crew megalkotta a 'New-Style' Breakdance-t, amely általuk a Hip-Hop legkedveltebb tánca lett Amerikától Japánig. Akrobatikus elemek, látványos pörgések kerültek a repertoárba. A fejen pörgés, a helikopter, a háton pörgés mind ekkor született. A táncot egy új találmány a freezee, azaz 'megfagyás' zárta.
1982-ben a New York-i Roxy Club még csak egy neves görkori pálya, de tulajdonosa Pat Fuji hamar felismerte az új siker szeleit és átalakította a klubbot. A Roxy lett a Break központja csütörtök, péntek és szombat éjjel. Hatalmas bulikat tartottak ahol a Break tánc mellett a legjobb DJ-k mutatkoztak be sorra.
1983-ban Kool Lady Blue menedzselésével a csapat eljut Európába. Londonban és Párizsban is fellépnek az Africa Bambaataa, a Fab Five Freddie, a Mcdonalds Double Dutch, és számtalan kiváló D.J. társaságában. Ez az első európai Breakdance turné. Ez alkalommal születik meg kislemezük, a 'Hey You, The Rock Steady Crew', amely azonnal az Angol listák élére kerül. Bronxban a mai napig azóta is minden évben partyt tartanak a csapat szellemének életben tartására. A Rock Steady Crew eredeti tagjai: Crazy Legs, Baby Love, Prince Ken Swift, Buck 4, Kuriaki és Doze.

Beolvadás a Pop iparba

Mindenhol újabb és újabb elemekkel színesedett a Breakdance, sőt már a Broadway koreugráfusai is új mozdulatok megalkotásán dolgoztak. Az akkori nagy popzenészek sorra koppintottak a B-Boy-ok táncából. Természetesen próbálták a biztonságos elemeket elsajátítani, hiszen az utcai csatákban sok fiatal törte ki a nyakát fejen pörgés közben. Az egyik legnagyobb 'pop-felhasználó' Michael Jackson a nyolcvanas években, a 'Moonwalk' mozdulatsorát vitte világhírre, bár az underground tisztában volt vele, hogy az eredeti mozdulatok a veterán James Brown-tól származnak. A James Brown ihlette a 'Goodfoot' tánclépést, később a 'Floating', majd ezután a 'Moonwalk' néven láttuk viszont. Kétségtelen, hogy Michael Jackson sikerei nagymértékben hozzájárultak a Breakdance népszerűségéhez.

Csapatok a lemezeladások szolgálatában

Mindeközben a 'Popping' elveszítette szellemi alkotóit és Jeffrey Daniels üzleti vállalkozásainak részévé vált, aki sorra alkotta a TOP-10 bandákat akkoriban. A Shalamar és a Tik&Tok is a robot - 'Robotic' - mozgásssal vált világhírű. A 80'-as években megannyi underground csapat építette be a show-jába a Break elemeit. A lemez eladások nagyban függtek a zene mellé szolgáltatott B-Boy csapatok teljesítményétől. Profi csapatokkal rengeteg Hip-Hop lemezt el lehetett adni. A Rock Steady Crew, a Break Machine, az Uprock és a Motor City Crew mind azon csapatok közé tartozott akik lemezeit a Break táncosok nevével lehetett világsikerre vinni. A Zulu King és a Rock Steady Crew mellett a legnagyobb nevű Breakdance csapatok közé tartozott még a Dynamic Rockers, az Electric Boogaloos, a New York City Breakers, a Rock City Crew és a Rockwell Association.

Malcolm Mclaren

Hova máshova is érkezhetett volna meg Európába a Breakdance legelőször mint Angliába. Malcolm Mclaren volt az első 1982-ben, aki felismerte a Hip-Hop-ban rejlő lehetőségeket. Malcolm többek közt a Punk zene ősapja, a nevéhez fűződik a Sex Pistols zenekar létrejötte.
A következő fogalmak lettek ismertté hamarosan Angliában: DJ'ing, MC'ing, B-Boying és Graf-Writing, melyek mind az amerikai Hip-Hop kultúra egy egy részletét tartalmazták.
Mclaren elkészítette az első Break korongot a 'Buffalo Gals'-t. A zene videó anyagán nem más, mint a Rock Steady Crew szerepelt. Nem sokkal később a Rock Steady Crew a Flashdance című filmben tűnik fel, amely az 1983 év hatalmas mozisikere Európában is. A csapat gyakran látogatott Angliába és nagy hatással voltak a Manchesteri fiatalokra, akik elhatározták, hogy követik az amerikai példát és a Hip-Hop kultúra részévé válnak.

Mindenki táncol

Minden a legjobb úton haladt. Sok csapatnak, mint a The Furious Five a 'The Message' című dallal, vagy a Break Machine a 'Street Dance'-el sikerült kitörnie az átlagból és felkerülnie a toplisták élére.
Az ifjú európai nemzedék az iskolákban - feketék és fehérek egyaránt - hamar magukévá tették az új táncot a Break-et. Voltak akik nem tudtak kitörni a rossz körülmények közül és az utcán csavarogtak, így inkább elkezdték a Break-et gyakorolni.
Angliában akkoriban hazafelé menet a suliból, a belvárosban, mindig lehetett találni néhány csapatot, akik az utcán táncoltak. Sokszor az üzletközpontokban találkoztak a bandák, hogy bemutathassák tudásukat a járókelőknek, amíg a biztonsági őrök el nem kergették őket. A 80'-as évek közepén igy teltek az évek. Ha fiatal voltál akkoriban könnyedén megfertőzött téged is a Breakdance, a Graffiti, a Rap vagy a többi eleme a Hip-Hop kultúrának. Az angol Break csapatok is sokszor szerepeltek a TV műsoraiban. A Broken Glass 'Get Fresh', a The B-Boys 'Saturday Superstore' és a The London All-Stars 'Blue Peter' bejutottak a legjobb klubok műsoraiba.
A Breakdance meghatározta az akkori divatot. Fontos volt a ruhák márkája és minősége, hiszen ezeket reklámozták a TV állomások és zenei magazinok. Akkoriban az Adidas volt a legmenőbb cipőmárka a táncosok között, a ruha elsősorban nylon melegítő, amelyben jobban érvényesültek a mozdulatok (electric boogie) és könnyebben lehetett a pörgéseket is végrehajtani.
A Breakdance olyan sikeres volt, hogy az 1984-es Los Angeles-i olimpiai játékok záróünnepségén 100 B-Boy és B-Girl táncolt. A reklámok és a TV show elképzelhetetlenek lettek a Brekdance nélkül.

Grandmaster Flash

Feltétlenül meg kell említeni Dj Grandmaster Flash nevét aki továbbfejleszette D.J. Kool Herz által megalkotott a breakdown mix technikát, a Rap-es hangzás eléréséhez villámgyors kezeit használta lemezjátszóin. Ugyanaz a funky lemez került mindkét tányérra, igy végtelenül szólhatott a dob és a basszus, hiszen mire az egyik lemezen véget ért a megfelelő alapot adó rész, a másik lemezen villám gyorsan már újra is indította, majd az elsőt visszatekerte az indulási pozícióba. A mai Hip-Hop DJ-k alapja lett ez a technika, amely immáron az Ő nevéhez fűződik. A lemez gyors mozgatásával igen érdekes hangzás látott napvilágot, a scratch, amely a Break zene egyik alap építőeleme. Zenekarával a The Furios Five-al több nagy sikerű lemezt készített.

A filmipar megkezdi a termelést

Az amerikai filmipar lázas munkába kezdett. Ekkor született a legtöbb filmalkotás a Breakdance világáról.
Az 1981-ben Charles Ahearn által készített Wild Style bemutatta a Hip-Hop teljes kulturális varázsát, a Break táncot, a Graffitit, a Rap-et és a Bronx-i élet mindennapjait Grandmaster Flash és Grandmixer közreműködésével.
A Style Wars című filmben a Rock Steady Crew és a Dynamic Rockers Break csatái lettek megörökítve.
Az 1983-ban vetített Flashdance igazi világhírnevet hozott a táncnak.
A Beat Street-et 1984-ben mutatták be, Stan Lathan filmje. A történetben egy D.J. és Break táncos öccsének életébe pillantunk be. A fantasztikus táncokkal és remek zenékkel fűszerezett filmben a Rock Steady Crew és a New York City Breakers harcol egymással.
Később megjelenik a Breakin' 1-2 amely alap Break-es filmnek számít, a második rész kifejezetten az Electric Boogie-t mutatja be.
A németek első igazi filmalkotása 1984-ből a Breakdance Sansation amelyben bemutatkozik az Electric királya Mr. Robot, és ehhez számtalan Break lemez kiadása párosul.

Wild Style

Flashdance

Style Wars

Breakin' 1

 

Breakin' 2

Beat Street

Breakdance Sensation

 


Breakdance filmek listája:

- Beat Street
- Body Rock
- Breakin’
- Breakin II: Electric Boogaloo
- Disorderlies
- The Freshest Kids: The History of the B-Boy
- Graffiti Rock
- Kings of Hip Hop: Classic Material
- Kings of Hip Hop: The Founders
- Krush Groove
- Rapmania
- Rappin’
- Run DMC: Greatest Hits (DVD)
- Scratch
- Style Wars
- The Show
- Through the Years of Hip Hop, Vol. 1 – Graffiti
- Tougher Than Leather
- Wild Style

Magyarország

A Breakdance meghonosítása hazánkban tagadhatatlanul Fenyő Miki nevéhez fűződik. Gyakorlatilag Mikié volt az egyetlen magyar Breakdance lemez, a 'Jól nézünk Miki', melyet a 'Lépjük a lépcsőt' kislemez előzőtt meg.
Miki németországi turnéja alkalmával figyelt fel az utcán táncoló fiatalokra, melynek hatására azonnal úgy döntött, - hozzá teszem: helyesen - hogy hazatérve ezt meghonosítja nálunk is. Először német táncosokkal lépett színpadra, majd nem sokkal később tánciskolát hozott létre a Budai Táncklubban, ahol az első magyar Break-es nemzeték kiművelhette magát némi amerikai segítséggel.
Sok csapat alakult, melyek közül többen 'profi' szinten kezdték űzni a táncot és még többen kezdtek el hobby szinten Break-elni.
Ki gondolta volna, hogy a mára már a zenei életbe is betört Szabó Leslie is ezen 'profi' Break táncosok közé tartozott.

"1984-ben, hangszerész osztálytársaival együtt megismerkedett a "Break Dance" elnevezésű új táncstílussal, aminek aztán évekig a vezető képviselői közé tartozott az országban. Fellépett többek között a Maxim Varieté színpadán, majd felvételt nyert az artistaképzőbe is."

De ekkor tűnt fel Kollár István (Steve) a későbbi háromszoros Electric Boogie világ és Európabajnok, és Szabó Gyuri - H-type Robot - egyszeres Electric Boogie világbajnok. A profik mögött rengeteg lelkes amatőr - magamat is beleértve - a metróállomások aluljáróiban nyomták a Break-et délutánonként. Gyuri karrierje is innen indult. Nem sokkal később már a Ki Mit Tud táncverseny döntőjében láthattuk viszont.
Break-et játszottak minden akkori neves diszkóban. A számomra a legfontosabb péntek esti találkozóhely a Poptari Diszkó a Marcibányi téren B. Tóth Laci vezetésével, ahol először láttam Steve Robot bemutatóját. Budapest (Fortuna a várban, Randevú a XII. kerületben, Csillagfény diszkó a Petőfi csarnokban) és nyáron a Balaton partján Siófok volt a Break központja.
1985-ben a magyar mozikban is bemutatják a Breakin' első és második részét, melynek hatására sokan lettek a Break 'további áldozatai'. Azóta sem használták ennyien a tükröt hazánkban mint akkor, hiszen tükör előtt kellett gyakorolni az electric boogie-t, a hálószobában, az előszobában és fogmosás közben a fürdőszobában.
Megjelentek az első igazi Break csapatok, a Turbo Break Company és a Harlem Company (Nagy László), 1987-88-ban saját bulikat rendeznek, ahol el lehetett lesni a tánc alapjait, és Rap bemutatókat tartottak főleg saját szórakoztatásukra.
A tánc mellett ekkor készültek az első monumentális graffiti alkotások is, például a MÁV kórház falának beborítása több kilónyi akril festékkel.

Az évtized vége = A breakdance vége ?

Angliában hatalmas bulikat rendeztek a londoni Hippodrome-ban Electro Rock címmel, még a Wembley arénát is sikerült megtölteni 1986-ban. A Royal Variety Show műsorában többször is fellép a Rock Steady Crew.
Az újságok és magazinok telve vannak Hip-Hop és Breakdance cikkekkel, folyamatosan jelennek meg az írások a kultúra minden területéről. Újabb és újabb zenekarok és táncosok tűnnek fel, majd lesznek híresek több kevesebb sikerrel, de mindenki részesülni szeretne a Breakdance termelte pénzből és üzleti sikerekből.
A Hip-Hop és ezzel együtt a Breakdance hamarosan kezdett ellaposodni mivel igazán újat már nem tudott felmutatni. A média hirtelen elfordult a Break-től, amit igy csak múló szeszélynek neveztek hamarosan. Sokak szerint a B-Boy-ok kihaltak. Sok B-Boy a média hatására hagyta abba a táncot. A Breakdance a '90-es évek végére ismét válságba került.

:: Tovább a '90-es évekhez >>>

 
     
Gyere a Fórumba ! Magyar English