:: A Break története :: A nyolcvanas
évek
A Break története
A nyolcvanas évek - a Breakdance virágzása és hanyatlása
Rock Steady Crew
A
nyolcvanas évek kétségtelen legsikeresebb Break formációja a Rock
Steady Crew. A csapat tagjai rendkívül tehetséges fiatalokból álló
csapat, amely meghódította a világot. Két fiatal Breaktáncos
Jimmy D. és Jojo alkotta a csapatot, amelyhez 1979-ben csatlakozott
Crazy Legs és Lenny Len. Nem kevés vita közben az eredetileg Bronx-i
csapat kettévált és Crazy Legs létrehozta a Rock Steady Crew Manhatten-i
csapatát. Ez a csapat reformálta meg végül is a New York-ban Breakdance
táncot.
1981-ben lehetőséget kaptak a Lincoln Center ünnepi programjában fellépni,
amelyet a TV is közvetített és az összes nagy újság tudósított róla. Ez hatalmas
lökést
adott a csapat népszerüségének. Egyszeriben ismertek lettek országszerte.
A legnagyobb ellenfeleik a New
York City Breakers és a Dynamic
Rockers. A Break csatákról később filmek is készülnek 'Beat Street' és
'Stye Wars' címmel.
Africa Bambaataa pártfogásával hamarosan a legjobb klubokban lépnek fel, a
csapat 1982-ben a Zulu Nation tagja lesz. A Mudd Club, a Ritz és más nagynevű
New York-i klubok is műsorukra tűzik a csapat show-ját. A Rock Steady Crew
megalkotta a 'New-Style' Breakdance-t, amely általuk a Hip-Hop legkedveltebb
tánca lett Amerikától
Japánig. Akrobatikus elemek, látványos pörgések kerültek a repertoárba. A fejen
pörgés, a helikopter, a háton pörgés mind ekkor született. A táncot egy új
találmány a freezee, azaz 'megfagyás' zárta.
1982-ben a New York-i Roxy Club még csak
egy neves görkori pálya, de tulajdonosa Pat Fuji hamar felismerte az új siker
szeleit és átalakította a klubbot. A Roxy lett
a Break központja csütörtök, péntek és szombat éjjel. Hatalmas bulikat tartottak
ahol a Break tánc mellett a legjobb DJ-k mutatkoztak be sorra.
1983-ban Kool Lady Blue menedzselésével a csapat eljut Európába. Londonban
és Párizsban is fellépnek az Africa Bambaataa, a Fab Five Freddie, a Mcdonalds
Double Dutch, és számtalan kiváló D.J. társaságában. Ez az első európai Breakdance
turné. Ez alkalommal születik meg kislemezük, a 'Hey You, The Rock Steady
Crew', amely azonnal az Angol listák élére kerül. Bronxban a mai napig azóta
is minden évben partyt tartanak a csapat szellemének életben tartására. A Rock
Steady Crew eredeti tagjai: Crazy Legs, Baby Love, Prince Ken Swift, Buck 4,
Kuriaki és Doze.
Beolvadás a Pop iparba
Mindenhol
újabb és újabb elemekkel színesedett a Breakdance, sőt már a Broadway
koreugráfusai is új mozdulatok megalkotásán dolgoztak.
Az akkori nagy popzenészek sorra koppintottak a B-Boy-ok táncából.
Természetesen próbálták a biztonságos elemeket elsajátítani,
hiszen az utcai csatákban sok fiatal törte ki a nyakát fejen
pörgés közben. Az egyik legnagyobb 'pop-felhasználó' Michael
Jackson a
nyolcvanas években, a 'Moonwalk' mozdulatsorát
vitte világhírre, bár az underground tisztában volt vele, hogy
az eredeti mozdulatok a veterán James Brown-tól származnak. A
James
Brown ihlette
a 'Goodfoot' tánclépést, később a 'Floating', majd ezután
a 'Moonwalk' néven láttuk viszont. Kétségtelen, hogy Michael
Jackson sikerei nagymértékben hozzájárultak a Breakdance népszerűségéhez.
Csapatok a lemezeladások szolgálatában
Mindeközben
a 'Popping' elveszítette szellemi alkotóit és Jeffrey
Daniels üzleti
vállalkozásainak részévé vált, aki sorra alkotta
a TOP-10 bandákat akkoriban. A Shalamar és a Tik&Tok is a robot
- 'Robotic' - mozgásssal vált világhírű. A 80'-as években megannyi
underground csapat építette be a show-jába a Break elemeit. A lemez
eladások nagyban
függtek a zene mellé szolgáltatott B-Boy csapatok teljesítményétől.
Profi csapatokkal rengeteg Hip-Hop lemezt el lehetett adni. A Rock
Steady Crew, a Break Machine, az Uprock és a Motor
City Crew mind
azon csapatok közé tartozott akik lemezeit a Break táncosok nevével
lehetett világsikerre vinni. A Zulu King és a Rock Steady Crew
mellett a legnagyobb nevű Breakdance csapatok közé tartozott még
a Dynamic Rockers,
az Electric
Boogaloos,
a
New York City Breakers, a Rock
City Crew és a Rockwell Association.
Malcolm Mclaren
Hova
máshova is érkezhetett volna meg Európába a Breakdance legelőször
mint Angliába. Malcolm Mclaren volt az első 1982-ben,
aki felismerte
a Hip-Hop-ban rejlő lehetőségeket. Malcolm többek közt a Punk
zene ősapja, a nevéhez fűződik a Sex Pistols zenekar
létrejötte.
A következő fogalmak lettek ismertté hamarosan Angliában:
DJ'ing, MC'ing, B-Boying és Graf-Writing, melyek mind az amerikai
Hip-Hop kultúra egy egy részletét tartalmazták.
Mclaren elkészítette
az első Break korongot a 'Buffalo Gals'-t. A zene videó anyagán
nem más, mint a Rock Steady Crew szerepelt. Nem sokkal később
a Rock
Steady Crew a Flashdance című filmben tűnik fel, amely az 1983
év hatalmas mozisikere Európában is. A csapat gyakran
látogatott Angliába és nagy hatással voltak a Manchesteri
fiatalokra, akik elhatározták, hogy követik az amerikai példát
és a Hip-Hop
kultúra részévé válnak.
Mindenki táncol
Minden
a legjobb úton haladt. Sok csapatnak, mint a The Furious Five
a 'The
Message' című dallal, vagy a Break Machine a 'Street Dance'-el
sikerült kitörnie az átlagból és felkerülnie a toplisták élére.
Az ifjú európai nemzedék az iskolákban - feketék és fehérek egyaránt
- hamar magukévá tették az új táncot a Break-et.
Voltak akik nem tudtak
kitörni a rossz körülmények közül és az utcán csavarogtak, így
inkább elkezdték a Break-et gyakorolni.
Angliában akkoriban hazafelé
menet a suliból, a belvárosban, mindig lehetett találni néhány
csapatot,
akik az utcán táncoltak. Sokszor az üzletközpontokban találkoztak
a bandák, hogy bemutathassák tudásukat a járókelőknek, amíg
a biztonsági őrök el nem kergették őket. A 80'-as évek közepén
igy teltek az évek. Ha fiatal voltál akkoriban
könnyedén megfertőzött téged is a Breakdance, a Graffiti,
a Rap vagy a többi eleme a Hip-Hop kultúrának. Az angol Break
csapatok is sokszor szerepeltek a TV műsoraiban. A Broken Glass
'Get
Fresh', a The B-Boys 'Saturday Superstore' és a The London All-Stars
'Blue Peter'
bejutottak a legjobb klubok műsoraiba.
A Breakdance meghatározta az akkori divatot. Fontos volt a ruhák
márkája és minősége, hiszen ezeket reklámozták a TV állomások és
zenei magazinok. Akkoriban az Adidas volt a legmenőbb cipőmárka
a táncosok között, a ruha elsősorban nylon melegítő, amelyben jobban
érvényesültek a mozdulatok (electric boogie) és könnyebben lehetett
a pörgéseket is végrehajtani.
A Breakdance olyan sikeres volt, hogy az 1984-es Los
Angeles-i olimpiai játékok záróünnepségén 100 B-Boy és B-Girl táncolt.
A reklámok és a TV show elképzelhetetlenek lettek a Brekdance nélkül.
Grandmaster Flash
Feltétlenül
meg kell említeni Dj
Grandmaster Flash nevét aki
továbbfejleszette D.J. Kool Herz által megalkotott a breakdown
mix technikát,
a Rap-es hangzás eléréséhez villámgyors kezeit használta lemezjátszóin.
Ugyanaz
a funky lemez
került
mindkét tányérra, igy végtelenül szólhatott a dob és a basszus,
hiszen
mire az egyik lemezen véget ért a megfelelő alapot adó rész,
a másik lemezen villám gyorsan már újra is indította, majd az elsőt
visszatekerte az indulási pozícióba. A mai Hip-Hop DJ-k alapja
lett ez a technika,
amely immáron az Ő nevéhez fűződik. A lemez gyors mozgatásával
igen érdekes hangzás látott napvilágot, a
scratch,
amely a Break zene egyik alap építőeleme. Zenekarával a The Furios
Five-al több nagy sikerű lemezt készített.
A filmipar megkezdi a termelést
Az
amerikai filmipar lázas munkába kezdett. Ekkor született a legtöbb
filmalkotás a Breakdance világáról.
Az 1981-ben Charles Ahearn által készített Wild Style bemutatta
a Hip-Hop teljes kulturális varázsát, a Break táncot,
a Graffitit, a Rap-et és a Bronx-i élet mindennapjait Grandmaster
Flash és Grandmixer közreműködésével.
A Style Wars című filmben a Rock Steady Crew és a Dynamic Rockers
Break csatái lettek megörökítve.
Az 1983-ban vetített Flashdance igazi világhírnevet hozott
a táncnak.
A Beat Street-et 1984-ben mutatták be, Stan Lathan filmje. A
történetben egy D.J. és Break táncos öccsének életébe pillantunk
be. A fantasztikus táncokkal és remek zenékkel fűszerezett filmben
a Rock Steady
Crew és
a New York City Breakers harcol egymással.
Később megjelenik a Breakin' 1-2 amely alap Break-es filmnek
számít, a második rész kifejezetten az Electric Boogie-t
mutatja be.
A németek első igazi filmalkotása 1984-ből a Breakdance Sansation
amelyben bemutatkozik az Electric királya Mr. Robot, és ehhez számtalan
Break lemez kiadása párosul.
Breakdance filmek listája:
- Beat Street
- Body Rock
- Breakin’
- Breakin II: Electric Boogaloo
- Disorderlies
- The Freshest Kids: The History of the B-Boy
- Graffiti Rock
- Kings of Hip Hop: Classic Material
- Kings of Hip Hop: The Founders
- Krush Groove
- Rapmania
- Rappin’
- Run DMC: Greatest Hits (DVD)
- Scratch
- Style Wars
- The Show
- Through the Years of Hip Hop, Vol. 1 – Graffiti
- Tougher Than Leather
- Wild Style
Magyarország
A
Breakdance meghonosítása hazánkban tagadhatatlanul Fenyő
Miki nevéhez
fűződik. Gyakorlatilag Mikié volt az egyetlen magyar Breakdance
lemez, a 'Jól
nézünk Miki', melyet a 'Lépjük a lépcsőt' kislemez
előzőtt meg.
Miki németországi
turnéja alkalmával figyelt fel az utcán táncoló fiatalokra, melynek
hatására
azonnal úgy döntött, - hozzá teszem: helyesen - hogy hazatérve
ezt meghonosítja nálunk is. Először német táncosokkal lépett színpadra,
majd nem
sokkal később tánciskolát hozott létre a Budai Táncklubban, ahol
az
első magyar Break-es nemzeték kiművelhette magát némi amerikai
segítséggel.
Sok csapat alakult, melyek közül többen 'profi' szinten
kezdték űzni a táncot és még többen kezdtek el hobby szinten
Break-elni.
Ki gondolta volna, hogy a mára már a zenei életbe
is betört Szabó
Leslie is
ezen 'profi' Break
táncosok
közé
tartozott.
"1984-ben, hangszerész osztálytársaival együtt megismerkedett
a "Break
Dance" elnevezésű új táncstílussal, aminek aztán évekig a
vezető képviselői közé tartozott az országban. Fellépett többek
között a Maxim Varieté színpadán, majd felvételt nyert az artistaképzőbe
is."
De ekkor tűnt fel Kollár
István (Steve) a későbbi háromszoros Electric
Boogie világ és Európabajnok, és Szabó
Gyuri - H-type Robot - egyszeres
Electric Boogie világbajnok. A profik mögött rengeteg lelkes
amatőr - magamat is beleértve - a metróállomások aluljáróiban
nyomták a Break-et délutánonként. Gyuri karrierje is innen indult.
Nem sokkal később már a Ki Mit Tud táncverseny döntőjében láthattuk
viszont.
Break-et játszottak minden akkori neves diszkóban. A számomra
a legfontosabb péntek esti találkozóhely a Poptari Diszkó a Marcibányi
téren B. Tóth
Laci vezetésével, ahol először láttam Steve Robot bemutatóját.
Budapest (Fortuna a várban, Randevú a XII. kerületben, Csillagfény
diszkó a Petőfi csarnokban) és nyáron a Balaton partján Siófok
volt a Break központja.
1985-ben
a magyar mozikban is bemutatják a Breakin' első és második részét,
melynek hatására sokan lettek a Break 'további áldozatai'.
Azóta sem használták ennyien a tükröt hazánkban mint akkor,
hiszen
tükör előtt kellett gyakorolni az electric boogie-t, a hálószobában,
az előszobában és fogmosás közben a fürdőszobában.
Megjelentek az első igazi Break csapatok, a Turbo
Break Company és a Harlem
Company (Nagy László), 1987-88-ban
saját bulikat rendeznek, ahol
el lehetett lesni a tánc alapjait, és Rap bemutatókat tartottak
főleg
saját
szórakoztatásukra.
A tánc mellett ekkor készültek az első monumentális graffiti
alkotások is, például a MÁV kórház falának beborítása több kilónyi
akril
festékkel.
Az évtized vége = A breakdance vége ?
Angliában
hatalmas bulikat rendeztek a londoni Hippodrome-ban Electro Rock
címmel, még a Wembley arénát is sikerült megtölteni
1986-ban. A Royal
Variety Show műsorában többször is fellép a Rock
Steady Crew.
Az újságok és magazinok telve vannak Hip-Hop és Breakdance cikkekkel,
folyamatosan jelennek meg az írások a kultúra minden területéről.
Újabb és újabb zenekarok és táncosok tűnnek fel, majd lesznek híresek
több kevesebb sikerrel, de mindenki részesülni szeretne a Breakdance
termelte
pénzből és
üzleti
sikerekből.
A Hip-Hop és ezzel együtt a Breakdance hamarosan
kezdett ellaposodni
mivel igazán
újat már nem tudott felmutatni. A média hirtelen elfordult a Break-től,
amit igy csak múló szeszélynek neveztek hamarosan. Sokak szerint
a B-Boy-ok kihaltak. Sok B-Boy a média hatására hagyta abba a táncot.
A Breakdance a '90-es évek végére ismét válságba került.
::
Tovább a '90-es évekhez >>>