Elsö Magyar Breakdance Lexikon
A Break története A Break zenéje Breakdance Magyar csapatok
 
A Breakdance
története
Kislexikon
A '70-es évek
A '80-As évek
'90-től
napjainkig
A Breakdance
zenéje
A Breakdance
tánc elemei
Breakdance
Táncosok
Breakdance
oktatás
Boombox
Kapcsolat
Linkpartnerek
Impresszum

:: A Break története :: A hetvenes évek

A Break története

A hetvenes évek - A Breakdance megszületése

James Brown 'Get On The Good Foot'

A történet akkor kezdődött, amikor James Brown 1969-ben elkészítette a 'Get On The Good Foot' című számát, és műsoraiban valami egészen újszerű akrobatikus show elemeket mutatott be a közönségének. Ha már láttad James Brown egy korabeli TV show-ban, vagy volt szerencséd személyesen részt venni egy koncertjén megláthatod a Breakdance igazi ősét, a tánc ihlető lépéseit.
A feketék lakta negyedekben gyorsan terjedt a Capoeirára hasonlító tánc.
A Good Foot alapjaiból merítő Break tánc nagyban különbözött a ma ismert Break-től. Sokkal egyszerűbb volt, nem voltak fejen és vállon pörgő figurák, nem volt kézen és háton pörgés. Ez az úgynevezett Old-Style Break tánc, amely csak tánclépéseket 'Floor Rock' tartalmazott. A Floor Rock igen akkurátus és gyors lábmunkát igényelt.
Nem tartott sokáig és máris megjelent az utcákon, mint a csavargó utcagyerekek akkori kifejezőeszköze. Ők voltak akik a legtöbbet tettek hozzá a tánchoz a kezdeti időben. A Break csaták során sorra tűntek fel az újabb és újabb elemek. De ne szaladjunk ennyire előre.

Kool Herc az első Hip-Hop D.J.

New York-ban dolgozott 1969-ben egy DJ, akit Kool DJ Herc-nek hívtak (eredeti neve Clive Campbell) és leggyakrabban a Bronx-i Hervalo diszkóban nyomult. Ő volt a legelsőként nyilvántartott Hip-Hop D.J. A Jamaikában született rendkívüli tehetségű DJ, egyedi technikát kezdett alkalmazni a zenében.
Úgy keverte a számokat a lemezjátszóin, hogy a zenéből kiválasztott instrumentális részeket a másik korongról bekeverte az eredeti számba. Amíg a második korongon a 'törés' rész szólt, az elsőt visszatekerte a töréspontra és igy kezdődhetett az újra előlről. Kool DJ ezt "Cutting Breaks"-nek nevezte el. Miközben beszúrta az elemeket a zenébe, elkiáltotta magát: "B-Boy go down!". Ez volt a jel, hogy a Break táncosok elkezdjék akrobatikus táncukat.
A B-Boy pontos jelentését a mai napig nem sikerült megfejteni, lehet Boogie-Boy, Break-Boy, vagy akár Bronx-boy is, bár D.J. Kool szerint nem más mint a show hangulatában megszületett szó.

New York

De kik voltak az első B-Boyok és ők kitől tanulták a táncot ? A tánc úttörői a New York-i bandák fekete bőrű (afrikai) tagjai, akik az egymás közti nézeteltéréseiket az öldöklő harc helyett az Afrikai táncból James Brown hatására kialakuló Breakdance segítségével próbálták orvosolni.
A Harlem utcáin kezdődtek az első Break csaták amelyek néha csak apróbb nézeteltérések miatt robbantak ki, és hozzá kell tenni nem mindig volt békés kimenetele ezeknek a rituáléknak. A bandák uralták a fennhatóságuk alá tartozó területeket, ahol másoknak tilos volt az átjárás. Ekkor került fegyvertáraikba a Rap és a Break. A Break csata úgy zajlott, hogy a banda tagjai egyesével mérték össze tehetségüket anélkül, hogy egymáshoz értek volna. Miközben a bandatagok egy kört formáltak, a táncos a kör közepére ment és ott mutatott be minnél jobb, nehezebb és bonyolultabb táncelemeket. Általában két csapat között zajlott a megmérettetés.
Ezekben az években rengeteg attraktív és agresszív táncelem született. A 'Brooklyn Rock' azaz az 'Uprock' például hasonlít a hagyományos Kung-Fu mozgáskultúrájához, ez volt a legelsőként megszületett Break táncelem. Az Uprockot követte sok akrobatikus mozgáselem. Ez olyannyira jól sikerült, hogy sok night-klub tulajdonos felfigyelt erre a rendkívül látványos táncra és sorra vezették be műsorukba a Break-et. Így került a Breakdance az utcáról elsőként a klubok világába.

Africa Bambaataa

Szintén ebben az évben kezdte megalapítani Africa Bambaataa Zulu Kinget, az első Breakdance csapatot. Bambaataa a legendás DJ, a Hip-Hop keresztapja, nagy sikerre vitte később a Break táncot. A Soul Sonic Force tagjaként és lemez producerként is működő Bambaata a Bronxi Zulu Nation vezetője volt. A Zulu Kinget rendkívül tehetséges táncosok alkották.
Africa Bambaataa megmutatta, hogy a Breakdance több egy táncnál. Szerinte a Break egyben a célok elérésének eszköze. Buzdította a csavargó fiatalokat a táncra. Bebizonyította nekik, hogy kemény munkával komoly sikereket vihetnek véghez az életben.
A Zulu King sorra nyerte az utcai csatákat, és sikerei eljuttatták őket a legnagyobb diszkó klubok színpadjaira. Az utcai Break csaták során Bambaataa bebizonyította a rivális bandáknak, hogy a tánc jobb fegyver mint a kés vagy a pisztoly. A Zulu Nation-hoz sorra csatlakoztak a rivális bandák, nem sokkal később már több mint 5000 tagot számlált. A tagok mind a Breakdance-t választották a kések és láncok helyett, igy hamarosan a legnépszerűbb utcai tánc lett a Hip-Hop kultúrában.

B-Boy

Néhányan már ekkor komoly pénzeket kerestek egyedi bemutatóikkal a klubokban, mások az utcán maradva vitték vásárra életüket a bandaháborúk során. Sorra alakultak a csapatok, akik kezdték kialakítani saját stílusukat. Voltak akik kiemelkedtek a tömegből, és rengeteg időt töltöttek naponta a tánc profi szintre emelésével. Voltak akik elkötelezett bandatagok maradtak és ott élték tovább életüket, számukra a tér és az utca maradt a táncparkett. Az első csatákat még csak az 'Uprock' stílusban vívták. Az 'Uprock' során az veszített, aki hozzáért a szemben lévőhöz. Az 'Uprock' az akkor híressé vált B-Boy Rubberband nevéhez fűződik.
A média is felfigyelt és szívesen tudósította ezeket a sokszor véres eseményeket, így sajnos a Hip-Hop kezdett egyet jelenteni a bűnözéssel, a bandaháborúkkal, a gyilkosságokkal a lakosság szemében, miközben a szórakoztatóipar nagy pénzeket kezdett kitermelni a Breakdance-ből.

Los Angeles

Ezzel egy időben a nyugati parton, Los Angeles utcáin is táncoltak a fiatalok. Amíg New York-ban a Kunkg-Fu szerű Uprock, addig Los Angelesben egy teljesen más mozgásvilág, az Electric-Boogie, a 'Locking' hódított, a testen áramszerűen végigfutó hullámok és a robotmozgás. Két fiatal zenész Lockatorn és Shabba-Doo indították útjára a nyugati part szubkultúráját. Shabba volt aki később megismertette a New York-ikakkal a 'Popping'-ot, amely szintén a Breakdance alapeleme lett. A Popping vérbeli Hip-Hop tánc, eredete szintén 1969-re vezethető vissza. A Elecric Boogie világhírnevét Michael Jackson-nak köszönhetjük, aki Robot-ként mutatta be a táncot.

A Break és a Locking összeolvad

New York táncosai hamarosan magukévá tették a hullámokat és a többi kifinomult Locking elemet, így született meg 'Popping' és az az összetett stílus, amit a mai Breakdance-nek hívunk. Hamarosan rendkívül népszerű lett a tánc a diszkó klubokban. Ekkor tűnt fel először a "The Robot" azaz Charlie Robotot az amerikai Soul Train TV sorozatban. Sajátos és egyedi mozgás stílusával sokat adott a Breakdance-hez.
Sok profi táncos építette be műsorába a breakdance egyes elemeit. A '70-es évek közepén vetítik a mozik a híres Kung-Fu harcos, Bruce Lee filmjeit, amelyek nagy hatással voltak a B-Boyok-ra és új táncelemek kitalálására ösztönözték Őket (A későbbi Windmill is egy Kung-Fu elem).

Egy új korszak kezdete

Az Old-Style Break rendkívül népszerű volt még egy ideig ,de az évtized végén 1977-től, a fekete bőrűek körében egy új tánc a 'Freak' kezdett hódítani, miután a Shieks bemutatja a 'Freak Out' című lemezét.
A Breakdance úgy látszott hirtelen eltűnik a kultúra süllyesztőjében. Azonban 1977-78-ban egy új csapat kezdett megalakulni, a Rock Steady Crew New Yorkban, amely megreformálta a táncot, és elindította világhódító útjára.

 

:: Tovább a '80-as évekhez >>>

 
     
Gyere a Fórumba ! Magyar English